نسخه آزمایشی
۱۵۶ بازدید

در اختتامیه شب شعر عاشورایی که همزمان با کارگاه گونه شناسی شعرعاشورایی با سخنرانی جناب دکتر ولیئی برگزارشد، دانشجویان به شعر خوانی در دو زبان فارسی و ترکی نمودند و در پایان با رای داوری از ۱۵ اثر تجلیل به عمل آمد.

آزاده لیلا پرست در اختتامیه این شب شعر ضمن تقدیر و تشکر از حضور داوران و پیشکسوتان شعر آیینی به این نکته اشاره کرد که حسینیه دانشجویی مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی که از ابتدای ماه محرم شروع شده، پویش تک جمله ای و مسابقه کتابخوانی را نیز در حال اجرا دارد. رییس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی زنجان از همراهی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی بابت حمایت های مادی و معنوی خود قدردانی نمود.

دکتر قربان ولیئی رئیس گروه ادبیات دانشگاه زنجان گفت: برخی شاعران در طول زندگی خود به چنان افقی دست می‌یابند که بر همه اجزا و اصل اشرافیت دارند و این موضوع سبب ماندگاری این افراد می‌شود.

شامگاه (۲۰ مردادماه) در  شب شعر عاشورایی با محوریت قافله سالار اسیران که با حضور شاعران و فرهیختگان عرصه شعر و ادب برگزار شد، با اشاره به مراتب گونه‌شناسی شعر عاشورایی، عنوان کرد: هر رخداد و اتفاقی که در عرصه هستی به وقوع می‌پیوندد به ۳ گونه قابل تفسیر است که ساده‌ترین نوع ارتباط‌گیری صرفا قرائت رویداد در نوع اول است.

وی با اشاره به انواع گونه‌های روایتی یک رویداد، اظهار کرد: گونه اول شامل خوانش و قرائت است، در سطح دوم، کل رویدادها مانند خواب در نظر گرفته می‌شود که باید تفسیر و تعبیر شود تا به اصل موضوع وصول پیدا کرده و برای رویداد معنایی تفسیر کنیم. در نوع سوم گونه‌شناسی به این مسأله پرداخته می‌شود که خود شاعر و روایتگر چه تاثیری از واقعه گرفته و به نوعی واکنش شاعر در مقابل این اتفاق چه بوده است و به این جهت این مرتبه از گونه‌شناسی یک گزارش تجربی محسوب شده و بسیار ارزشمند است.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا