نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی زنجان > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی زنجان > اخبار آموزشی > نشست هم اندیشی با حضور معاون محترم فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی
۲۶۲ بازدید

در حاشیه برگزاری آیین نو دانشجویان استان زنجان، نشست هم اندیشی با حضور معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه به همراه رئیس محترم ستاد استانی و رئیس محترم جهاددانشگاهی استان و مدیرکل محترم اموردانشجویی حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه و رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد.

سلیمان عباسی در حاشیه بازدید از مرکز آموزش علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی واحد استان زنجان، با اشاره به بازگشایی دانشگاه‌های علمی‌کاربردی، اظهار کرد: بر اساس بخشنامه‌ها، کلاس درس دانشگاه‌های علمی‌کاربردی از ۱۵ آبان‌ماه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز می‌شود. امید است که با آغاز این کلاس‌ها، جبران مافات برای دانشجویان در حال تحصیل اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در سال ۱۳۷۰ به تصویب شورای گسترش وزارت علوم رسید و در سال ۷۳ شروع به کار کرد، افزود: هدف از ایجاد این دانشگاه، تربیت نیروهای مهارتی برای دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی است که البته اخیراً با مصوبه شورای اداری بخش دولتی غیرفعال شد ولی سیاست تربیت نیروی مهارتی برای تقویت بدنه دستگاه‌های اجرایی همچنان دنبال می‌شود.

این مسئول، ماموریت‌گرایی را یکی از سیاست‌های دانشگاه‌های جامع علمی‌کاربردی عنوان کرد و ادامه داد: در کشور نیازهایی که برای ارتقای مهارت و فناوری نیروی انسانی وجود داشته باشد، شناسایی شده و با رعایت استانداردهای آموزشی و توجه به کیفیت این آموزش، آموزش دانشگاهی انجام می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه ماموریت ویژه دانشگاه علمی‌کاربردی در حوزه آموزش‌های مهارتی، آموزش‌های مهارتی خاص است، تصریح کرد: یک رشته می‌تواند گرایش‌های مختلفی داشته باشد و حتی این گرایش‌ها تخصص‌های مختلفی نیاز داشته باشد که در این دانشگاه پیگیری می‌شود ولی در برخی از دانشگاه‌ها، رشته‌ها به صورت عام آموزش داده می‌شود. برای مثال در دانشگاه‌ها مهندسی صنایع وجود دارد ولی در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، صنعتی خاص مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با اشاره به شیوع کرونا و تاثیر آن بر آموزش‌های دانشگاهی، یادآور شد: در حوزه آموزش به ویژه آموزش‌های مهارتی، شیوع کرونا تاثیر داشته و فرآیند آموزش را سخت کرده است ولی دانشگاه تدابیر مناسبی برای آموزش‌ها برنامه‌ریزی کرد و آموزش‌های مجازی اتفاق افتاد. دروس عمومی با منابع مشخص آزمون گرفته می‌شود و وظیفه دانشجو برای درس‌ خواندن بیشتر می‌شود، البته فضای مجازی حُسن‌هایی دارد؛ به طوری که دانشجو این امکان را دارد که دروس تدریس‌ شده توسط اساتید را پس از بارگذاری مکرراً مشاهده کند و آموزش بارها و بارها تکرار می‌شود ولی در برگزاری حضوری کلاس‌ها این امکان وجود ندارد.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های ایجاد شده در آموزش مجازی، عنوان کرد: فایل‌های آموزشی به صورت تصویری، صوتی و متنی توسط اساتید در سامانه آموزشی و در دیگر مجاری ارتباطی با دانشجویان در فضای مجازی بارگذاری می‌شود که این مهم نیز در تسهیل آموزش کمک می‌کند ولی بیشترین آسیب متوجه حوزه رشته‌های مهارتی بود و امکان آموزش کامل وجود نداشت، به همین دلیل دانشگاه تدابیری اندیشیده بود که با رعایت پروتکل‌ها، کلاس‌های عملی برگزار شود.

این مسئول با اشاره به بازدید انجام‌ شده از دانشگاه علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی استان زنجان، گفت: این دانشگاه کلاس‌های بزرگی داشته و می‌تواند طبق بخشنامه، کلاس‌های‌شان را به صورت حضوری برگزار کند و دانشجویان از کلاس‌های حضوری و آموزش اساتید بهره ببرند.

عباسی با بیان اینکه رشته‌هایی که در دانشگاه‌های علمی‌کاربردی مصوب می‌شود، بر اساس نیاز روز جامعه است، اظهار کرد: با توجه به ماهیت رشته‌ها، اغلب دانشجویان در رشته‌های تخصصی مشغول به کار می‌شوند، حتی برخی از دانشجویان هستند که قبل از ورود به دانشگاه علمی‌کاربردی مدرک مرتبط دانشگاهی داشتند ولی مهارت نداشتند و با حضور در این دانشگاه‌ مهارت و تخصص لازم را کسب می‌کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی تصریح کرد: دانشگاه‌های علمی‌کاربردی کشور به طور میانگین در کشور کاهش ورودی دانشجو ندارد و این حاکی از آن است که جامعه به سمت مهارت‌محوری حرکت می‌کند. بیش از ۲۰۰ مرکز نوآوری در سطح کشور وجود دارد و به صورت تخصصی در یک خوشه شغلی محصول ارائه می‌کنند و مراکز علمی‌کاربردی با استفاده از ظرفیت دانشجویان و اساتید می‌توانند به درآمدزایی برسند. همچنین استارت‌آپ‌های مهارتی و المپیاد مهارتی نیز برگزار می‌شود؛ به‌ طوری‌ که امسال در ۱۲ رشته توسط معاونت فرهنگی برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا